Notatnik

Leży przede mną duży notatnik w oprawie z wyblakłego kartonu. Okładka czołowa informuje, że został wyprodukowany w WZWP Wrocław, zgodnie z BN-70/7383-07. Niżej podano dokładną klasyfikację produktu: NOTATNIK AKADEMICKI 1824-25/1/4 PE-96-K-III-A4-1. Wyżej, ponad tymi informacjami, na kiedyś zielonej okładce, umieszczono spory stylizowany wieniec laurowy, a w nim duży napis: 25-LECIE PRL.

*

W zeszycie tym Mama robiła notatki, które pomagały Jej przetrwać w nieudanym małżeństwie i w niełatwym macierzyństwie. Ostatnie wpisy dotyczą śmierci Ojca we wrześniu 1974. Wpis pierwszy nosi natomiast datę 18.V.1972. Odwołanie w jego pierwszej linijce do roku 1969 wskazuje, że zeszyt został zakupiony w roku jubileuszu PRL i trzy lata czekał na pierwszą notkę.

W 1969 miałam siedemnaście lat i przeżywałam szczyt młodzieńczego buntu. Mama miała wtedy tyle lat, ile ja mam teraz. Ojciec pięć lat więcej. Wiekowo moi Rodzice mogli być moimi dziadkami. Wyobrażam sobie, jak bym się czuła, gdyby przez moje obecne życie miał przejść taki huragan, jaki Rodzicom przyniosłam swoją osobą. Nie chciałabym przeżywać tego, co musiało być ich udziałem.

Ciekawe, w którym sklepie Mama kupiła wtedy notatnik. Staram się przypomnieć, jak w tamtym czasie wyglądało moje miasto. Gdzie były najbliższe sklepy papiernicze? Nie pamiętam dokładnie – tak wiele zmieniło się wokół. Ciekawe, czy nadal istnieją Wrocławskie Zakłady Wyrobów Papierowych, w których powstał leżący przede mną zeszyt? Czy nadal obowiązują normy branżowe przy produkcji takich rzeczy? I zupełnie nie mogę sobie przypomnieć, kiedy skończył się PRL.

*

Do notatnika zajrzałam dopiero dziesięć lat temu, po śmierci Mamy. Zawarte tam notatki powiedziały mi dużo o małżeństwie Rodziców. Sądzę, że spostrzeżenia Mamy są rzetelne - świadczyłoby o tym to, co pisze tam o mnie. Byłam właśnie taka, jak opisała – trudna, cyniczna i bezduszna. A jednocześnie taka, jaka stałam się potem, jaką chciałam być, i o jaką mnie Mama modliła się.
 
 
Zakończenie Notatnika: [Ostatni wpis].


2009-02-15


KOMENTARZE - tutaj


.