KOMENTARZE do: Tajemnice rodzinne 2. Bolesne

Prowincjałko
Bolesne.
Czy to wszystko znalazłaś w Notatniku ? Czy był aż tak dokładny, że możesz napisać "...broniła się przed mężem, który stał się jej tak obojętny, że już nawet gardzić nim nie potrafiła".
Piszesz bardzo zdecydowanie i pewnie o bardzo trudnych sprawach. Nie wiem czy bym tak umiał. Zauważyłem, że pod wpływem tych notek uważniej przyglądam się moim bliskim.
Pozdrawiam

2009-03-09 00:11 blueslover 188 1421 zablokuj Blues is The Best. blueslover.salon24.pl
...

Bluesloverze,
Bardzo bolesne, ale miejmy nadzieję, że na końcu znajdziemy jakiś happy-end, chociaż pewnie też nie łatwy. Wypłynęłam na ocean tych zwierzeń i już nie mam powrotu. Chyba, że Los zdecyduje inaczej - na morzu być może rozszaleje się burza i mój statek wyrzuci na jakiejś Krecie, czy czymś takim (to nawiązanie do Dziejów Apostolskich).
Zacytowane przez Ciebie słowa - pochodzą z notatnika. W dużej mierze oparłam się na zapiskach Mamy, choć nie w całości, oczywiście. Słowa, które rzuciłam Mamie w twarz, Ona nie zapamiętała. Pozostało ono - boleśnie - w mojej pamięci.

2009-03-09 00:39 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Prowincjałko,
Czy Twoja Mama modliła się też za swojego Męża? Albo czy masz jakieś przypuszczenia odnośnie tego?

2009-03-09 13:06 SławekP 12 1659 zablokuj Wiara i Rozum teista.salon24.pl
...

SławkuP,
Następna notka pewnie coś odsłoni w sprawie, o którą pytasz, a ja - niezależnie od tego - przejżę raz jeszcze notatnik pod tym kątem.

2009-03-09 13:17 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

SławkuP,
I jeszcze raz - odnośnie Twego pytania. Być może znajdziemy też wspólnie klucz do pewnej zagadki duchowej, która pojawi się w notce jeszcze dalszej...

2009-03-09 13:22 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Prowincjałko,
dziękuję za kolejny tekst z tej serii.

2009-03-09 13:25 Sosenka 271 5520 zablokuj ... sosenka.salon24.pl
...

Sosenko,
Teraz ja milczę.

2009-03-09 13:46 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Bolesne,
bardzo bolesne. Trawienie, hartowanie, precyzja i cięcie.
Potem musi być inaczej.

2009-03-09 17:02 AgnieszkaZet 47 1751 zablokuj Od A do Zet (nabytego) odadozet.salon24.pl
...

Agnieszko,
Zawsze może. Nigdy musi. Zobaczymy :)

2009-03-09 21:05 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Kocic milczy...
---

2009-03-09 22:50 Kocic 48 331 zablokuj kocicowo+ kocicowo.salon24.pl
...

Menule
czyta i jeszcze raz czyta, i raz jeszcze.

2009-03-09 23:06 menule 5 125 zablokuj przytul mnie życie menule.salon24.pl
...

Kocic, Menule
.

2009-03-09 23:36 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Musi
w znaczeniu zmienia. Co do może zatem zgoda.
Serdeczności.

2009-03-10 00:08 AgnieszkaZet 47 1751 zablokuj Od A do Zet (nabytego) odadozet.salon24.pl
...

Autorka
Witam Panią serdecznie.

Pozwoliłem sobie przeczytać Pani teksty (szybko więc mało dokładnie).
Moją uwagę najmocniej zaangażowały pamiętniki i wyznania Pani Matki (również te o Pani Ojcu).
Ze swoich doświadczeń wiem, że różne przykrości, które nas spotykają są zawsze zapakowanym prezentem, który po rozpakowaniu okazuje się być przyczyną wielu ważny i korzystnych zmian w naszym życiu.
Jeśli jest coś w czym mógłbym Pani pomóc to proszę pisać nawet poprzez pocztę prywatną salonu. Jest ona tak samo anonimowa jak samo pisanie na blogu. Dostęp do niej jest poprzez "moje konto"-"relacje"-"poczta".

Pozdrawiam

2009-03-10 11:22 Neo. 5 95 zablokuj Warto szukać prawdy o sobie. new.salon24.pl
...

Neo

@"Pozwoliłem sobie przeczytać Pani teksty (szybko więc mało dokładnie).
Witam, Pana i dziękuję za przeczytanie moich tekstów. Dziękuję też za ofertę pomocy, z której nie skorzystam. Jeśli zechce Pan przeczytać moje teksty (oraz towarzyszące im komentarze) bardziej dokładnie - a piszę tu od półtora roku! - być może zrozumie Pan dlaczego NA PEWNO nie zwrócę się do Pana o pomoc.
Zauważyłam, że u siebie umieścił Pan mój blog wśród polecancyh. Jak można polecać coś/kogoś, kogo się nie zna?!
Pozdrawiam.

2009-03-10 12:25 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Autorka
"Jak można polecać coś/kogoś, kogo się nie zna?"
Jestem na salonie tylko kilka dni więc moja lista polecanych wg. tej zasady powinna być pusta. Prawda? Jeśli Pani sobie życzy to jedno polecanie mogę usunąć. OK?

2009-03-10 14:10 Neo. 5 95 zablokuj Warto szukać prawdy o sobie. new.salon24.pl
...

Neo
@"Jestem na salonie tylko kilka dni więc moja lista polecanych wg. tej zasady powinna być pusta. Prawda?"
Nie wiem, czy pańska lista polecanych powinna być pusta. Moja była - chyba przez pół roku. I nic się nie stało.

@"Jeśli Pani sobie życzy to jedno polecanie mogę usunąć. OK?"
Ponieważ potwierdził Pan moje odczucie, że robię za zapchajdziurę na pańskim blogu, będę wdzięczna jeśli pan to polecenie usunie.

2009-03-10 14:21 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Pozostaje nadzieja,
że po bolesnych nadejdą i chwalebne.

2009-03-10 21:28 Pani Łyżeczka 184 3271 zablokuj Codzienność posrebrzana panilyzeczka.salon24.pl
...

Po bolesnych
I świetliste, i chwalebne będą, ale że w nich śladów bólu nie będzie - nie obiecam.

2009-03-10 21:33 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Errata
Nie: "przejżę", lecz: "przejrzę raz jeszcze notatnik" być powinno. Przepraszam.
I przy okazji: nie zabrałam się jeszcze za jego przeglądanie, ale pamiętam.

2009-03-10 21:39 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Modlitwa Marii za Wojciecha
SławkuP, odpowiedzi na Twoje pytanie ("Czy Twoja Mama modliła się też za swojego Męża? Albo czy masz jakieś przypuszczenia odnośnie tego?") udzieli Mama, słowami z notatnika:
"Na początku pobytu Wojtka w szpitalu nie mogłam się za niego modlić. Modlitwa moja ograniczała się zresztą zawsze, jeżeli chodzi o niego i o mnie, do słów: "Boże! Dziękuję Ci za noc przeżytą szczęśliwie (względnie - dzień). Proszę o dzień (noc) szczęśliwy." Od paru dni modlę się, żeby Bóg zesłał Wojtkowi pocieszenie i siły do przetrwania. /.../ Boże daj!"

2009-03-12 10:42 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Dziękuję
Prowincjałko. Myślę, że to ważne.

2009-03-12 18:32 SławekP 12 1659 zablokuj Wiara i Rozum teista.salon24.pl
...

Prowincjałko
Tak trudno modlić się za osoby, które zraniły i to bez względu na to, czy uczyniły to celowo czy nieprzemyślanie. Myślę, iż fakt modlenia się za kogoś, kto nas skrzywdził oznacza wybaczenie, choć nie zapomnienie o bólu, który zadano.

2009-03-12 19:17 menule 5 125 zablokuj przytul mnie życie menule.salon24.pl
...

Menule
Właściwie w stosunku do naszych winowajców nic innego nam nie pozostaje, jak szczera za nich modlitwa. Twoje słowa nawiązują wprost do tekstu ROZWAŻANIA pod notką. To jest nauka z Krzyża płynąca. Dziękuję.

2009-03-12 20:21 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Obok krzyża Jezusowego
Kobiety, które wraz z Janem towarzyszyły Jezusowi na Golgocie ("Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena") słyszały zapewne tę ostatnią naukę Syna/Mistrza, płynącą z Krzyża, i zamykającą się w siedmiu słowach/punktach:

1. Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią. (Łk 23, 34);
2. Zaprawdę, powiadam ci, jeszcze dziś będziesz ze mną w raju. (Łk 23, 43);
3. Niewiasto, oto syn Twój /.../ oto Matka twoja. (J 19, 26-27);
4. Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił? (Mt 27, 46; Mk 15, 34);
5. Pragnę. (J 19, 28);
6. Wykonało się. (J 19, 30);
7. Ojcze, w ręce Twoje oddaję ducha mojego. (Łk 23, 46).
...................Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią............................


2009-03-12 20:31 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Modlitwa Marii za Wojciecha
SławkuP, dziękuję za zwrócenie uwagi na ten aspekt (modlitewny) relacji Mamy do Ojca. Kiedy zadałeś to pytanie, wydawało mi się, ze za Ojca zaczęła się modlić dopiero po Jego śmierci. Czytając notatnik nie zwróciłam wcześniej uwagi na ten fragment.

2009-03-12 21:22 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

"Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią"
Prowincjałko, dla mnie najtrudniejszym fragmentem tej historii był i jest akapit:
Awantury często zaczynały się od kolejnego postawienia nierozwiązywalnej kwestii: Dlaczego u nas w domu jest tak źle, i co zrobić, żeby było lepiej. Przecież byli zwykłą rodziną. W domu nie było ani problemu zdrad małżeńskich, ani alkoholizmu. A jednak każda próba znalezienia sposobu wyjścia z rodzinnego impasu kończyła się zawsze tą samą litanią wzajemnych oskarżeń.

Teraz dopiero zwróciłem uwagę na słowa "litania wzajemnych oskarżeń". Jakby rodzaj anty-modlitwy...

2009-03-14 01:10 SławekP 12 1659 zablokuj Wiara i Rozum teista.salon24.pl
...

"Litania wzajemnych oskarżeń"
Sławku, i jeszcze słowa z mojej wcześniejszej notki - o Ojcu ("Człowiek w przyciasnych butach"):
"Nie znaczy to, że ze sobą nie rozmawiali. W tym domu padało wiele słów, ale nigdy nie były to słowa wspólnej modlitwy. Prawie każda rozmowa kończyła się awanturą, a przecież nie tak miało być." http://prowincjalka.salon24.pl/387579.html

2009-03-14 09:45 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Obok krzyża Jezusowego
Sławku, w mojej rodzinie każde z nas - Ojciec, Matka, Córka - przeżywało swój "krzyż". Każde z nas na swój sposób cierpiało - i Tata, i Mama, i ja. Kluczem do naszego wspólnego cierpienia - a więc bramą wyjścia z tego zaklętego kręgu - mogła stać się nauka płynąca z Krzyża. Mogło tak być, gdybyśmy naszą wiarę przeżywali: raz - egzystencjalnie, dwa - rodzinnie.
Ja byłam w okresie młodzieńczego buntu, ale zasadniczo byliśmy rodziną praktykujących katolików. Był indywidualny pacierz, było chodzenie do kościoła w niedziele i święta, były bezmięsne piątki, były święta, było przyjmowanie księdza po kolędzie, było posyłanie dziecka na religię, ale... nie było zapatrzenia w Chrystusa, który mógł nam pomóc przezwyciężyć różnice, wady, słabości.
Tak to widzę z perspektywy czasu.

2009-03-14 13:47 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

Jedność w różnorodności
Odnośnie moich wcześniejszych słów, że "nie było zapatrzenia w Chrystusa, który mógł nam pomóc przezwyciężyć różnice, wady, słabości". Widzę w tym stwierdzeniu pewien związek z Twoją najnowszą notką o "jedności w różnorodności", której uczy nas Boska Trójca: http://teista.salon24.pl/391283.html
"Różnić się pięknie" - tego uczy człowieka Bóg. Czyż nie?

2009-03-14 14:09 prowincjałka 29 1948 zablokuj rzeczy drugie prowincjalka.salon24.pl
...

"nie było zapatrzenia w Chrystusa"
To, że Twoja Mama zaczęła się modlić za Męża, że Ty się przytuliłaś do swojego Taty na dzień przed Jego śmiercią, to już było zapatrzenie w Chrystusa. Czasami najbardziej brak nam cierpliwości, chcielibyśmy, żeby ktoś inny zmienił się, poprawił natychmiast, ale do tego najczęściej trzeba czasu i cierpliwości. To nas irytuje i krąg się zamyka. Sam wiem, że to nie jest proste i łatwe, wymaga poświęcania siebie, a nie zawsze ma się na to ochotę.
Jedność w różnorodności to coś, czego tak naprawdę chcemy i to o wiele bardziej niż "atrakcyjności" zła. Kiedyś, jeszcze przed nawróceniem, szedłem deptakiem w pewnym mieście, wśród ludzi, którzy wydawali mi się obcy. Ale przez chwilę zobaczyłem tą samą sytuację, jakby w innym świecie, gdzie wszyscy cieszyli się sobą nawzajem, byli ze sobą nawzajem szczęsliwi i zauważyłem, że tylko ja nie pasuję do tego świata. To było coś tak innego od mojego dotychczasowego życia, że nie mogło być MOIM wyobrażeniem. W swojej notce chciałem przekazać i jakoś uzasadnić, dotrzeć do Źródła, może także dla siebie, tego, co wtedy "ujrzałem".
@"różnić się pięknie" - czyli tak i tylko tak, jak chciał Bóg, abyśmy się różnili od siebie. Rzeczywiście, można na to spojrzeć i od tej strony.

2009-03-14 19:03 SławekP 12 1659 zablokuj Wiara i Rozum teista.salon24.pl 


TEKST - tutaj


.